طراحی سایت

دستور وزیر راه و شهرسازی برای بهبود زیرساخت‌های هواشناسی در سیستان و بلوچستان  

904

وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای حمل‌ونقل سیستان و بلوچستان به برخی معاونت‌های این وزارت خانه  که در جلسه حاضر بودند، دستور داد تا ضمن حل مشکلات احداث سایت رادار هواشناسی چابهار، چند ایستگاه جاده‌ای برای محورهای بحرانی سیستان و بلوچستان خریداری و نصب کنند.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، دکتر محمد اسلامی در این جلسه همچنین از سازمان منطقه آزاد چابهار درخواست کرد تا زمین مورد نیاز برای سایت رادار هواشناسی چابهار را در مکان مناسب به هواشناسی تحویل دهد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت سامانه RVR هواشناسی در فرودگاه بین‌المللی زاهدان و فرودگاه در حال احداث چابهار گفت که منطقه آزاد چابهار از همین امروز برای تجهیز فرودگاه چابهار به این سامانه هواشناسی برنامه‌ریزی کند.

در این جلسه مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در گزارشی مصور، به تشریح وضعیت زیرساختی هواشناسی استان پرداخت.

محسن حیدری گفت: با وجود اینکه سیستان و بلوچستان ۱۱ درصد از مساحت کشور را در بر می‌گیرد اما شبکه ایستگاهی سینوپتیک اصلی، تکمیلی و کشاورزی آن کمتر از ۲% ایستگاه‌های کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مساحت سیستان و بلوچستان معادل ۸ استان شمال غرب شامل کرمانشاه، زنجان، لرستان، کردستان، زنجان، ایلام، قزوین و همدان است، افزود: این موضوع در حالی است که در ۸ استان شمال غرب ۶۵ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی فعال است اما در سیستان و بلوچستان با ۱۸۷ هزار کیلومترمربع وسعت فقط ۱۲ ایستگاه فعال وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به زیرساخت‌های محدود شبکه پایش گردوغبار در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه سیستان و بلوچستان پرگردوغبار ترین استان کشور است اما تنها ۲ ایستگاه پایش گردوغبار در استان وجود دارد این در حالی است که استان همدان که مساحتی معادل شهرستان خاش دارد دارای پنج ایستگاه سنجش گردوغبار است و خوزستان ۱۴ ایستگاه سنجش غبار دارد.

حیدری عنوان کرد: نبود ایستگاه جاده‌ای در استان از نارسایی‌های جدی هواشناسی است چراکه چند محور بحرانی استان همواره تحت تأثیر پدیده‌های مخرب جوی است که در زمان وقوع بحران نمی‌توان واکنش مناسب و به موقعی نسبت به آن اندیشید.

این مسئول در بخش دیگری ضمن تشریح موانع احداث سایت رادار چابهار، گفت: همان‌طور که قبلاً گفته شد سیستان و بلوچستان پر گردوغبارترین استان کشور بوده و همواره تحت تأثیر سامانه‌های خرد مقیاس نظیر بارش‌های سیل آسای تابستانه و بهاره است، نبود رادار هواشناسی سبب شده تا هواشناسی استان در اکثر مواقع با چالش‌های جدی روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی دو سایت رادار در شمال و جنوب استان می‌توان تحول اساسی در صدور پیش‌بینی‌های جوی استان ایجاد کرد و خسارت‌های پدیده‌های مخرب جوی را نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

364 بازدید

اخبار sbmet-panel 13th دسامبر, 2019

طراحی سایت توسط فراکارانت

Help-Desk